01 februar 2014

Ingen drømmer om Oslo


Novellesamlingen Ingen drømmer om Oslo av ble utgitt i februar 2014. Den består av 10 noveller som er ganske ulike, men som alle foregår i Oslo, og de fleste av dem handler om en eller annen form for krise eller katastrofe; den være seg stor eller liten.

Boka har fått flere gode kritikker og omtaler (se nedenfor). Noe av det hyggeligste var at Hans Herbjørnsrud ringte redaktøren min en fredagskveld for å skryte av boka, og sa at det var noe av det beste han hadde lest av en ny norsk novelleforfatter på mange år.


(Denne blogposten har blitt oppdatert i flere omganger.)

http://www.audiatur.no/bokhandel/bok/40199




Les den første novellen på Issuu


Baksideteksten:

Oslo før, etter og under katastrofen. Tilforlatelige, såre og nære noveller om både det forunderlige og det hverdagslige.

En ung mann treffer en amerikansk superkjendis i en bakgård ved Youngstorget. En gatehund fra Budapest lager problemer på Alexander Kiellands plass. Ei ung jente på Frogner er lei av sin hasjrøykende kjæreste, drar på byen og møter en gutt som tryller.
Novellene i "Ingen drømmer om Oslo" går fra det hverdagslige og gjenkjennelige til det absurde og utrolige. Menneskene lever livet sitt på en skjør skorpe av normalitet, men skorpen truer hele tiden med å sprekke. Og det som ikke skal skje, kan plutselig finne sted.

Det finnes millioner av historier i denne byen, dette er ti av dem.


Den første anmeldelsen kom i Klassekampens Bokmagasin lørdag 1. februar 2014, og ble gjort av deres hovedanmelder Tom Egil Hverven. Han skrev blant annet:  

Allerede bok nummer to av Ola Jostein Jørgensen har så stor spennvidde at forfatteren er verd å merke seg [...] I stedet for at de høye ambisjonene avslører Jørgensen som for fersk i faget, viser «Ingen drømmer om Oslo» en forfatter som evner å strekke seg etter det beste. [...] Jeg har særlig sans for to som handler om unge mennesker på byen. Trine i ‘Alle liker å bli lurt’ kan takke flaks og gode venner for at det ikke går helt galt idet hun drikker blandinger uten å kjenne innholdet. Den andre byturen – ‘Som om det ikke betydde noe’ – har en spektakulær ingrediens, skuespilleren Natalie Portman («Black Swan»). Her og i flere av de andre gode novellene boltrer Ola Jostein Jørgensen seg med ulike tidsplan og kulturelle klisjéer på en måte som hever boka. Det gir assosiasjoner til filmer som «Oslo, 31. august» og «Som du ser meg». Og høyere kan jeg knapt vurdere nye historier om Oslo.

Petter Fløttum anmeldte boka i Universitas:

Det er et ambisiøst prosjekt å skulle fange en by på 150 sider. Det kanskje største aberet i Ingen Drømmer om Oslo er at enkelthistoriene står sterkere hver for seg enn sammen. Oslos sjel ligger ikke mellom sidene i Jørgensens andre bok, men samlinga drar likevel leseren i retningen den vil, fordi novellene hver for seg står sterkt nok. 
Les gjerne Ingen drømmer om Oslo, men ikke i ett jafs. Ta ei novelle av gangen, hold på den og glem at de andre eksisterer mens du holder på. Det fortjener de fleste av dem. 


I VG skrev Brynjulf Jung Tjønn mye fint om boka:

Forfatteren er best i de mer realistiske tekstene. Og det er disse jeg føler er skrevet til akkurat meg. Kanskje fordi jeg og forfatteren er på samme alder og har samme Oslo-bakgrunn: Vi har flyttet til hovedstaden for å studere og blitt boende.
Jeg føler meg truffet når en hollandsk forfatter forsøker å beskrive Oslos sjel og spør høyt på et utested: «Hvor mange av dere er opprinnelig fra Oslo?»

Jeg kan også kjenne meg igjen i den unge mannens desperate ønske om å heve seg over det middelmådige i avslutningsnovellen «En kjærlighetshistorie».
Han er også en tilflytter og har etter ti år gradvis skjønt at han elsker hovedstaden. Derfor vil han fotografere unike øyeblikk som skal vise hans kjærlighet til byen. Men følelsen av maktesløshet tar overhånd da han innser at han ikke har kunstnerisk talent nok.
De beste novellene i «Ingen drømmer om Oslo» viser at Jørgensen har massevis av talent.

Jan Askelund i Stavanger Aftenblad, som var den kritikeren som gav Klassikeren den mest rosende anmeldelsen av alle, er også den eneste personen jeg vet om som mener at debutromanen min var en bedre bok, og begynte sin anmeldelse slik:

Med den lekne, finurlige og smålærde debutromanen «Klassikeren» la Ola Jostein Jørgensen
(1977) i 2011 listen høyt for et videre forfatterskap, som i år fortsetter i novellens mindre – men
ikke mindre krevende - format. Bare i noen få av disse de ti novellene skriver han seg opp til
det samme narrative nivået av umiddelbart gjenkjennelig hverdagsrealisme kombinert med illusjonsmakeri som gjorde debutromanen til en sjeldenhet.


I Vårt Land skrev Kjell-Richard Landaasen følgende:

Uansett har Jørgensen framtiden for seg - blant annet fordi det finnes en sympatisk godhet i flere av novellene. Uten å avsløre for mye kan man vel si at en og annen historie kan synke ned i stadig større mørke og frustrasjon, men så kommer dette lille, menneskelige, dagligdagse glimtet, den unnseelige bevegelsen, som vender situasjonen til det gode.

En omtale på bloggen Stjernekast, som bla. skriver: Raskt lest og en fin leseropplevelse. Jeg liker noveller og jeg liker Ola Jostein Jørgensen. [...] De som er enkle på en god måte minner meg om Etgar Keret. Det skal ikke undervurderes fordi jeg elsker Etgar Keret.

En omtale på Mathea B sin blogg.

En skolebibliotekar på F21 (hva nå det er) skriver Dette er en perle av en novellesamling jeg ønsket hadde ennå flere historier og som jeg anbefaler på det varmeste for alle elever og lærere her på F21.

En bibliotekar i Trondheim skriver bl.a. Alt dette gjør at boka blir en frisk og spennende samling historier fra vår egen tid. En novellesamling som også passer godt for unge lesere.

Goodreads har signaturen Sophia B skrevet These short-stories capture that spirit in such a lovely way, both the Oslo before and after the terrorist-attack of 22/7-11. Like Oslo this book is not perfect but it captures the quirky and queer mosaic Oslo is.


Radio Novas programpost Skumma kultur intervjuet meg, og lagde også en nettsak med et lite lydklipp der jeg leser fra boka.
Kjøp boka f.eks. hos Audiatur.

Boka kan også lånes i eBokBib-appen (avhengig av hvilket bibliotek du tilhører).



2 kommentarer:

Svovelpiken sa...

F21 er Fyrstikkalleen skole som ligger på Helsfyr i Oslo. Ungdom- og videregående skole i ett. Mvh, Elisabeth bibliotekar her ;-)

olajostein sa...

Aha! Da var det mysteriet oppklart. Takk, Elisabeth!