16 mai 2013

Detaljert kikk inni Tronsmos jubileumsboks


 Forsiden av boksen, dekorert med tegninger av kjendiser, fiktive som reelle. Mannen med skjegget er Allen Ginsberg. Vi ser også bl.a. Lars Fiske, Tintin og Pippi Langstrømpe. Boksene er nummerert, jeg har fått kloa i #96.

 Boksens bakside, også dekorert. Innsiden av boksen har også tegninger, og et sitat av Ole Robert Sunde. Han som sier «gratulerer» på dette bildet antar jeg er selveste Mao.

 Den første og største boka i boksen er rød og heter Historien. Se lenger ned for et bilde av innholdsfortegnelsen.

Den andre boka er grønn og heter Guide. Den inneholder mange bilder av Tronsmos lokaler slik de er i dag, både for- og bakrom. Bildene er tatt av Morten Spaberg.

Den tredje boka heter Litteratur. Se lenger ned for et bilde av innholdsfortegnelsen.

 Den fjerde boka er lilla og heter Foto, den inneholder fotografiske bidrag av ulik art fra mange forskjellige fotografer, samt et kort essay av John Erik Riley. 

Resten av boksens innhold, fra øverst til venstre og med klokka: Et gult hefte som heter Tegneserier, et svart handlenett, en rød fleksisingel som heter Musikk, en rød rakett (her pakket inn i plast), en plakat og en hvit konvolutt med påskriften Tronsmo for de minste.

 Plakaten, foldet ut, samt raketten, pakket ut. Raketten er laget i Kina, for øvrig.

Handlenettet.

 Innholdet i den hvite konvolutten, en serie postkort med illustrasjoner laget ava bl.a. Anna Fiske, Bendik Kaltenborn og Yokoland (som også er de som har designet hele boksen).

Fleksisingelen ser slik ut, den må spilles på 45 rpm og inneholder noen remiksede utvalgte sitater fra et intervju med Terje Thorsen om Dan Browns bok Da Vinci-koden. Funny stuff.

Lars Fiskes bidrag i det gule tegneserie-heftet. Her er også bidrag fra bl.a. Knut Nærum, Chris Ware, Christopher Nielsen (med feilstavet fornavn: Christoffer) og Jason.

 Tre av de fire bøkene er innbundet i stive permer. Litteraturboka er heftet, med klaffer. Tegneserieheftet (ikke på dette bildet) er falset og stiftet.

 Innholdsfortegnelsen i den blå litteraturboka. Bidrag av blant annet Mikkel Øyen, Mona Høvring, Mikkel Bugge og Marte Huke.

Innholdsfortegnelsen i den røde historieboka. Foreløpig har jeg ikke lest nesten noe av den, men jeg kan si dette: Eva Stenlund Thorsens forord er veldig bra. Boka inneholder også mange faksimiler av gamle annonser, avisartikler, gamle bilder etc.

 Den superviktige kolofonsiden, som jeg febrilsk lette meg gjennom alle bøkene før jeg fant - den er lokalisert bakerst i den røde historieboka. Ellen Krystad har redigert utgivelsen, det kan ikke ha vært noen helt liten jobb.

Boksen koster 700 kroner, og er laget i 1 500 eksemplarer. Kjøpes på Tronsmo, selvfølgelig, og jeg tipper at det er lurt å ikke vente for lenge. Kan også bestilles på nettet.

Ingen vet hvor verden er om ti år, men jeg håper og tror følgende to ting a) at Tronsmo fortsatt finnes og b) at det fortsatt lages fysiske bøker (og bokser), slik at ikke 50-årsjubileet blir feiret med å gi ut en .epub-fil (eller lignende) «beriket» med hyperlenker.

Tronsmo er, for meg, blant annet, butikken som solgte meg mine første Bukowski-bøker, en nummerert samlepose med de fire første Weltschmerz-utgivelsene til Christopher Nielsen, Clinton Heylins Dylan-biografi Behind the Shades og det eneste stedet i byen jeg fant Infinte Jest av David Foster Wallace den gangen jeg var på jakt etter den.

Jeg liker Tronsmo veldig, veldig godt.

Ingen kommentarer: