28 desember 2009

Favoritter fra 0-tallet del 3 - TV-serier

Elefantfabrikken kårer de seks beste tv-seriene fra 0-tallet.


1. The wire
Helt ukontroversiell førsteplass her, det ser ut til å være temmelig bred konsensus om at denne politi-og-røver-serien fra Baltimoore er av det aller ypperste som er produsert for tv noensinne. Har du ennå ikke sett alle fem sesongene med Omar, McNulty, Stringer Bell og de andre er det bare å få ut fingeren. Sesong fire og to er best, med femmeren som den svakeste, men det er verdt å se alle sammen.

2. Uti vår hage
Bård og Harald er de morsomste på tv i norge fortsatt, og de to seriene av Uti vår hage med Atle Antonsen på laget er det mest gjennomarbeidede og proffe de har gjort. Team Antonsen var nok større og mer populært, men dette står seg atskillig bedre for ettertiden.

3. Firefly
Har ikke blitt sendt på tv i norge, ble økset etter en halv sesong, ble bare laget tretten episoder. Cowboyer i verdensrommet. Et fantastisk ensemble i et originalt og samtidig veldig gjenkjennelig miljø, med et oppsett som med letthet kunne gitt oss minst fem-seks sesonger med kvalitetsunderholdning. Det som finnes er i hvert fall reint tv-gull. Anbefales på det varmeste, må kjøpes på import-dvd eller lastes ned.

4. The office
Ricky Gervais og Stephen Merchants geniale tv-serie er kanskje den som har hatt mest å si for tv-humor de siste ti årene. Den kvasi-dokumentariske stilen er kopiert av utallige beundrere, med mer og mindre hell. Så pinlig at at det ofte nesten ikke er morsomt. Jeg må innrømme at jeg overhodet ikke likte dette første gangen jeg så det.

5. Family guy
Det er kanskje unødvendig å skrive om og om igjen at tv-serier er ujevne? Jeg mener, det ligger vel temmelig implisitt i mediets natur, at det er umulig å lage episode etter episode i nøyaktig samme kvalitet? Uansett, jeg sier det igjen – en ujevn serie, men på sitt beste er den fantastisk morsom. De fire første sesongen er klart best, men fortsatt dukker det opp gull innimellom. Sjekk også American dad, laget av de samme folka, den har fått mindre kudos enn den fortjener.

6. The shield
Her har sesong syv ennå ikke kommet ut på dvd i Norge, så den har jeg ikke sett. En velspilt og bekmørk politiserie. Shane er en av de beste karakterene på tv noensinne. Noe ujevn er den, men sesong fem med Forest Whittaker i rollen som tidenes kjipeste internetterforsker et høydepunkt.


Hederlig omtale: Six feet under, Deadwood, Mad men, The extras, Sopranos, Band of brothers, Curb your enthusiasm, Rome.

5 kommentarer:

Stian sa...

og her må jeg innrømme at jeg ikke har god oversikt, men syns at Carnivale og The Office og Extras er i særklasse

hederlig omtale til Uti vår hage og Curb Your Enthusiasm.

The Wire og Sopranos er veldig oppskrytt. Band of Brothers er latterlig

olajostein sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
AwesomeToe sa...

Tilskriver fraværet av the West Wing med at du ikke har sett det. Ellers kan man godt dytte Band of Brothers opp fra boblestatus og heller bytte ut alt uten om Firefly og The Wire.
Skal me sjå;

1. The Wire

2. The West Wing

3. Firefly

4. Band of Brothers

5. Family Guy / The Venutre Bros (skal man absolutt ha med noe animert, som man jo absolutt bør, så blir det vel en av disse)

6. Lost

Boblere: Doctor Who, 30 Rock, Arrested Development, Fringe, Dollhouse, Generation Kill.

Sånn, der fiksa jeg blogposten din.
Bare hyggelig.

olajostein sa...

Overraska at du dytter vekk The office sånn helt uten videre, Mr. Toe?

Har ikke sett West wing, nei, så det er mye mulig den hadde fortjent en plass på pallen.

Det jeg har sett av Lost (ca. 5-6 episoder av sesong 1) er så skamdårlig at jeg tror aldri jeg kommer til å gidde å se noe mer av den serien. Samme med Generation kill, de første to episodene var så rævva at jeg ikke kommer til å se noe mer av den.

Ellers har du helt brukbar smak, asså.